Tips voor alle mama’s in crisistijd

 

  1. Wees lief voor jezelf.

Wij vrouwen zijn vaak heel lief voor een ander, maar niet altijd voor onszelf. Dingen die we goed kunnen vinden we normaal, maar als we zélf een fout maken… Dan zijn we genadeloos streng voor onszelf. Dus in deze tijd waarin we proberen een goede moeder, leuke partner, gezellige vriendin (en attente zus én dochter én…) te zijn en daarbij nu dus ook nog deels de rol van de vervangjuf of kinderopvangmedewerkster komt kijken, kunnen we maar beter wat liever voor onszelf zijn. Als het voor jou teveel wordt heeft je gezin er namelijk nog een probleem bij. Dus meer compassie voor jezelf is belangrijk. Dit begint met jezelf betrappen op een negatieve gedachte, oftewel jezelf hiervan bewust te zijn. Dat je dénkt dat je geen goede moeder bent nu jij je kind wat vaker achter een scherm zet, wil niet zeggen dat het ook écht zo is. Je (negatieve) gedachte is nog niet meteen de harde waarheid. Je hebt nog steeds heel veel talenten waarop je trots mag zijn. Juist nu.

 

  1. Zorg goed voor jezelf.

Ook deze is makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral moeders zorgen goed voor hun kinderen, partners en iedereen om ze heen. Daarbij vergeten ze een heel belangrijk persoon: Zichzelf. Vandaar bij deze de volgende (zeer voor de hand liggende, maar zeer belangrijke) adviezen;

  • Het is, zeker in deze tijd, enorm belangrijk om voldoende te slapen. Dat valt niet altijd mee als je moet dealen met nachtvoedingen, ongelukjes in bed, nachtmerries of een eigen hoofd vol piekergedachten. Probeer toch minimaal 7 uur per etmaal te slapen (het liefst nog wat meer, afhankelijk van jouw behoeften) en probeer elke dag rond dezelfde tijd op te staan en naar bed te gaan. Lukt dit niet altijd? Zie 1: Wees lief voor jezelf.
  • Gezonde voeding is belangrijk. Aan het eind van een lange dag heb je een lekker glaasje of een andere ‘guilty pleasure’ echt wel verdiend (of zelfs heel hard nodig). Maar om te voorkomen dat je deze crisis vele kilo’s zwaarder uit komt dan je erin ging, is het toch verstandig om gezond te eten en de ‘verwennerijtjes’ voor een speciale avond en/of het weekend te bewaren…
  • Bewegen is noodzakelijk. Let er ook nu op dat je niet te lang achter elkaar stil zit. Sporten is, de maatregelen in acht nemend, weer mogelijk. Of wandel, fiets of doe een online workout. Op YouTube zijn vele workouts te vinden die je zonder materialen en zelfs in een korte tijd kunt doen.
  • Praat over je wensen, je zorgen en verlangens. Ondanks dat er altijd mensen zijn die het veel erger hebben dan jij, mag jij ook weleens klagen, verdrietig zijn of ergens van balen. Het is gewoon K#* dat je sommige mensen nu niet live kan zien. Dat je jezelf zorgen maakt om de gezondheid van je dierbaren. Dat je graag meer zou willen werken of juist meer tijd bij je gezin zou willen zijn. Dat je jezelf ergert aan je partner of je kinderen wel achter het behang zou kunnen plakken… Dat hoef je niet weg te rationaliseren. Sterker nog, als je erover praat, zul je merken dat het oplucht en dat helpt echt. Beter dat dan doen alsof het er niet mag zijn.

 

  1. Laad op.

Tsja, hadden we maar een oplaadbaar batterijtje… Toch zul je, ondanks het gemis van een stekkertje, jezelf op tijd even moeten opladen. Hopelijk weet je meteen wat je energie geeft, maar misschien moet je daarover even nadenken. Het kan zijn dat je nu denkt ‘HOE DAN?!’ of ‘WANNEER’, maar het is echt mogelijk om, ook in korte tijd, meer energie te krijgen. Dat kan met een lekker warm bad of een goed boek, of een korte meditatie-oefening. Zelfs een keer diep in- en uitademen kan al helpen. Zoek uit wat werkt voor jou en doe het! Jouw energielevel werkt namelijk net als met een bankrekening, je kunt niet blijven uitgeven, je zult ook af en toe een ‘storting’ moeten doen.

 

  1. Let op je schermtijd.

Voor de crisis was het aantal uren schermtijd (tv, smartphone, laptop e.d.) wellicht al behoorlijk, maar nu je weinig anders meer lijkt te mogen, kan het zijn dat je nóg meer uren naar een scherm kijkt. En dat is prima om sociale contacten (bijvoorbeeld door middel van videobellen) te onderhouden, maar niet zo handig als je elk half uur even Facebook of Instagram checkt. Laat je ook niet gek maken door alle tips en goedbedoelde adviezen. Het is leuk om jezelf aan te sluiten bij allerlei groepen die volop tips en adviezen delen, maar soms komt hierdoor wel enorm veel informatie op je af. Vaak is het goedbedoelde info, maar soms zie je ‘door de bomen het bos niet meer’ of word je er moedeloos van, omdat het allemaal zo ‘perfect’ lijkt bij een ander. Het is prima dat een gezinsplanning perfect werkt voor iemand en dat graag deelt, maar als dat niet werkt voor jou of jouw gezin kan het zijn dat je jezelf hierdoor alleen maar minderwaardig voelt en dat is dan weer niet de bedoeling. Doe wat werkt voor jou en als je inspiratie zoekt, heb je die zo’ gegoogled’. Ook kan al het ‘Coronanieuws’ en alle broodnodige maatregelen negatief op je humeur inwerken, dus blijf betrokken, maar niet 24/7.

 

  1. Leef voor.

‘Teach what you preach’ oftewel geef het goede voorbeeld. Je kunt wel zeggen dat veel cola drinken slecht is voor je kinderen, maar als ze het jou de hele dag zien doen, zullen je woorden weinig geloofwaardig overkomen. Dit geldt ook voor schermtijd, tanden poetsen, snoepen en op tijd ontspannen. En als jij krampachtig probeert een perfecte moeder te zijn, geef je eigenlijk zelfs het voorbeeld dat je kinderen ook moeten streven naar perfectie. Dat is denk ik niet wat je moet willen. Dus probeer niet alleen te zeggen, maar ook te laten zien waar jij als moeder voor staat.

 

  1. Stel een doel.

Het kan zijn dat je op dit moment wordt geleefd en je het gevoel hebt hierop geen invloed te hebben. Dag in dag uit staat in het teken van anderen en/of je to do’s en lijkt hetzelfde. Toch is het belangrijk dat je jezelf, juist nu, blijft ontwikkelen en uitdagen. Formuleer je doel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) en wees ook hierbij niet te streng voor jezelf. Dit kunnen prima kleine doelen zijn, zoals het schoonmaken van een bepaald kastje of het lezen van een boek over een nieuw onderwerp, of toch grotere doelen als het maken van een fotoboek of het volgen van een online cursus. Het stellen van een sportdoel kan natuurlijk ook. Hierdoor krijg je hopelijk het gevoel dat je ook in deze tijd nog wat gedaan krijgt.

 

  1. Doe iets voor een ander.

Volgens Martin Seligman (de grondlegger positieve psychologie) bestaan er 3 niveaus van geluk. Het eerste niveau is het niveau van plezier maken en leuke dingen doen. Dit geluksniveau is laagdrempelig, vaak gebaseerd op prikkels van buitenaf en weinig duurzaam. Het tweede niveau is dat van flow: het gevoel dat je ergens in opgaat en dat je in je element bent. De tijd vliegt, het is leuk om te doen en vaak ben je er nog goed in ook. Het derde en hoogste geluksniveau is dat van betekenis toevoegen. Hierbij ligt de focus op de ander en kun je verschil maken. Je maakt onderdeel uit van een ‘groter geheel’.  Je kunt dan je passie en talent inzetten om van betekenis te zijn. Vandaar mijn advies om juist nu te proberen van betekenis te zijn voor anderen. Dit kan zeker ook voor je kind, je partner of de buurvrouw!

 

  1. Ken je grenzen.

Sinds de Belgische grenzen gesloten zijn, ken ik ze ineens een stuk beter ;-)… Die grenzen bedoel ik echter niet. Ik bedoel jouw persoonlijke grenzen. Geef jij ze duidelijk aan? Weet jouw kind echt wat wel en niet mag? Maak je het jouw partner duidelijk als het zijn (of haar) beurt is om iets voor je te doen of van je over te nemen? Weet jij zelf eigenlijk wel wanneer jouw ‘maat’ vol is? Wanneer het écht even genoeg is geweest? Neem je de signalen van jouw lichaam serieus? In het verleden heb ik mijn grenzen mogen leren kennen en daar ben ik nu toch wel dankbaar voor. Zo dacht ik bijvoorbeeld vroeger altijd dat ‘geen zin’ onzin was. Tegenwoordig weet ik dat als ik écht geen zin heb, ik het niet moet doen (omdat ik anders wel zin zou maken en ik beschik over meer dan voldoende doorzettingsvermogen). Geen zin is voor mij dus echt een grens. Als ik ergens echt geen zin in heb, doe ik het niet. Wat is jouw grens? Ken je grenzen en bewaak ze!

 

  1. Leef in het nu.

Het verleden is geweest en de toekomst komt nog. Leer van je fouten en vergeef mensen die je hebben gekwetst. Het kost onnodig veel energie om te blijven hangen in het verleden. Maar probeer ook jezelf geen zorgen te maken over ‘later’, je lijdt immers het meest van het lijden dat je vreest. Dus leef in het nu. Doe wat je nu moet doen en leg een accent op elk woordje van de volgende zin: “Moet ik dit nu doen?” Oftewel: MOET ik dit nu doen? Moet IK dit nu doen? Moet ik DIT nu doen? Moet ik dit NU doen? Moet ik dit nu DOEN? Wellicht kende je deze al, misschien fijn om in deze tijd nog eens over na te denken.

Daarnaast is het vaak beter om met je gedachten ook echt bij het moment te zijn (en niet je telefoon te checken tijdens een voeding of je to-dolijst in je hoofd aan te vullen tijdens een spelletje). Je kind zal merken dat hij/zij je aandacht niet krijgt en er alsnog om vragen. Geef die aandacht op het moment dat het zich aandient en maak tijd op een ander moment voor andere taken. Multitasken bestaat niet, dus probeer het ook niet te willen. Een mooie quote (ik weet helaas niet van wie): “Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift. That’s why it is called the present”.

 

  1. Wees dankbaar en geniet!

Hopelijk lukt het je om, ondanks de crisis, de maatregelen, je zorgen, je gewijzigde dagindeling en alles wat momenteel niet zo prettig is, ook een beetje te genieten van alles wat je wel kunt waarderen. Ik hoop dat je af en toe kunt genieten van het lentezonnetje, bloemen die bloeien, het dak boven je hoofd, het water uit de kraan… Van ‘verplichte’ bezoekjes die nu niet kunnen doorgaan of het niet hoeven haasten (voor bijvoorbeeld de zwemles). Een lief bericht. Een fijn online gesprek. De lach van je kind. Sta jezelf toe te genieten. Dat mag. Juist nu.

Lieve mama, zorg goed voor jezelf en blijf gezond!

 

 

Overige berichten

Uitgelicht!

Wowwatte?!

De naam ‘Become a Wowmom’ roept soms nog enige verwarring op. Tijd voor een korte

Lees verder»